AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 18 okt 2018, 18:07

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Klisterhaler

Hej er varmebehandling stadig gældende mod klisterhaler ? Har syge mollyer unger. Smitter vandet også. De er i mit selvskabs akvarie

Geografisk sted: Sønderborg
Morgenfrue skrev:
Hej er varmebehandling stadig gældende mod klisterhaler ? Har syge mollyer unger. Smitter vandet også. De er i mit selvskabs akvarie

Jeg har også prøvet at have klisterhaler, og jeg fulgte denne opskrift: http://akvariedyr.dk/klisterhaler.html

Geografisk sted: Randers
Morgenfrue skrev:

Hej og velkommen til dette skønne forum med kun søde mennesker. :=)

Jeg valgte at flytte alle mine fisk med klisterhaler over i et andet akvarie, så jeg ikke fik flere smittede fisk. Der satte jeg temperaturen til 30 grader i 5 dage, og lidt over halvdelen overlevede. Resten aflivede jeg.

Geografisk sted: Aalborg
Jeg har også haft klisterhaler, og synes det er vigtig at man får adskilt de syge fra de raske. Når dette er gjort sætter man temperaturen op til 30 grader ved de syge.

Jeg havde ikke et karantæne akvarie, det har jeg så nu, men hvad med de andre fisk kan de ikke være smittet. Det er gået sådan at, 2 aflivede jeg med det samme, 1 er forsvundet :| og den 1 har jeg aflivet i dag. Den kom sig ikke rigtigt og den er lille og havde fået et knæk. 4 tilbage som ikke har været angrebet af de 8 unger jeg har købt.
Hvad gør i når i køber nye fisk og har i karantæne akvarie, skriv gerne hvor stor i har hvilket filter osv. Jeg købte et billige 54 l lidt stort til dette formål

54L som karantæne akvarie, det er måske lidt stort. :=) Jeg har et lille akvarie på 20L. Når jeg køber nye fisk, så får de lige 3-5 dage i det først.
Det er også det jeg bruger, hvis jeg har sygdom. Jeg har heldigvis kun haft klister haler af 2 gange.

Dine andre fisk kan være smittet, men det vil vise sig ret hurtigt. Du skal så være hurtig til at fjerne dem, når du ser forandring ved deres haler.

I karantæne akvariet bruger jeg kun en lille luftpumpe, da jeg ikke vil have sygdommen til at sprede sig via filteret.

Hvilke fisk har du?
Hvor tit skifter du vand?
Har du læst vejledningen her på siden?

Hvor tit skifter du så vandet når du kun har ilt sten
Jeg har en gul smerling
3 neon ved godt det er for lidt men de andre døde da jeg havde hvide pletter
6-7 måske en Tetra, det ligner en hvid lakse farvet neon
2 maller
nogle rejer
4 platyer i et 128 L. Ikke det jeg vil beskrive som for mange fisk.
Jeg har/er i gang med varmebehandling

Jeg skifter vand ca. hver 10 dag, men hvis jeg har sygdom skifter jeg vand hver dag indtil det er væk.

Nej du har bestemt ikke for mange fisk, så du har sikkert blot fået købt nogle syge fisk. Sker tit fra forhandlerne, de bedste forhandler er dem der har dansk opdræt ellers køb privat.

Geografisk sted: Esbjerg
ja køb dansk opdræt, det er der heldigvis også flere og flere forhandler der har. Heller betale lidt mere for fisken og så få en frisk fisk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time