AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 25 sep 2018, 19:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked

Jeg har haft 6 rejer gående i et akvarie med fisk og mine mysteriesnegle. Det er gået fint og de er vokset godt, dog, har jeg ikke fået yngel... de er nok blevet spist.

Jeg flyttede så 4 rejer over i et andet akvarie, og har ikke siden set de 2 andre.
For et par dage siden flyttede jeg så fiskende over i det nye akvarie, og de 4 rejer tilbage i det gamle.

Siden har jeg kun set 2-3 rejer, men tilgengæld et par unger.

Jeg har nu lige fundet en død reje bag pumpen i akvariet, og kan kun se 2 store og de 2 unger....

Hvad er den død af? Og hvor,er resten forsvundet hen?

Vandet er 31 grader, og jeg har ikke varmelegme på... hvordan får jeg temperaturen ned?

Site Admin

Geografisk sted: Vejle
Du bliver vist nøde til at smide en spand kold vand i dagligt, for at køle det ned. 31 grader er for meget for rejerne.

Jeg kan ikke smide mere vand oveni, så jeg har lavet så stort vandskift som jeg turde uden at chocke den Molly unge jeg også har i akvariet, og så har jeg holdt lyset slukket. Nu er det på 29½ grad, hvilket er bedre, men jo ikke godt nok, og temp. er stigende igen :-(

Kan jeg godt lave 10-20 % vandskift 1-2 gange om dagen uden at min Molly unge tager skade?

Med den varme der er lige nu vil det nok være nødvendigt for at kunne holde temp. nede, da min stue er på den gode side af de 30-35 grader.

Heldigvis er der ikke flere døde rejer, jeg har set 5 unger, men har godt nok ikke set mere end 1 af de voksne på det sidste ....
Ungerne er rimelig store ca. 5-9 mm. Vil det være en lsning at smide dem i mit 54l med 3 maller og 2 Mollyer hvor temp er lavere og jeg bedre kan holde den nede?.... Eller vil de blive spist?

Geografisk sted: Sønderborg
Du kan fint lave vandskift hver dag, og det vil ikke skade dine molly unger.

Tilgengæld vil jeg ikke sætte dem over til dine mollyer endnu, vent til de er ca. 1½ cm med at smide dem ind til de voksne.

Tak for hjælpen.

Jeg har formået at presse temp. ned på 27 med vandskift, og holde det der... og nu er vejret jo blevet køligere, så jeg tror det kommer af sig selv fra nu af :-)

Tilgengæld er der nu kommet trådalger i akvariet, og jeg har været så heldig at få 4 Amano rejer forærende til bekæmpelse... MEN :-)

Kan de gå med mine RCS og helt nyklækkede Mysterieyngel og Molly unge? (lille yngel akvarie)
Kan de gå med Maller og voksne Mysteriesnegle (Større selskabsakvarie)

Geografisk sted: Århus
ja det kan de fint gøre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time