Hej

Jeg har sat mig for at fortælle lidt om hvad jeg har valgt at gøre i mit 180L Rio Juwel akvarie, så tager jeg mod kritik, især den konstruktive, og jeg er helt åben for gode råd, så kom friwsk

Jeg ved ikke hvordan det er når andre starter akvarier op, men alle gør det helt sikkert med de bedste intentioner, det gjorde jeg da også. Startede med at finde ud af hvilket akvarie jeg gerne ville have og så fandt jeg et dessin som var beregnet præcis på det, det gjorde jeg fordi jeg er frygtelig til at indrette, det kommer aldrig til at se sådan ud som jeg egentligt gerne vil have det til, og jeg har desværre ikke meget forstand på planter, noget som jeg dog har tænkt mig at ændre på, men i de dessin er det jo så smart at man får antal og hvilke slags på en liste så det er SÅ nemt.
Dvs det var det teoretisk, for da jeg stod med hele min indkøbsliste, langt hjemmefra, klar til atter at blive akvarist, så viser det sig at de planter er beregnet på at man investerer i CO2 anlæg, hyrer en gartner, siger sit job op for at passe det hele efter klokkeslæt .... nej helt så slemt var det ikke men 2/3 af planterne havde krav jeg ikke kunne honorere, derfor tog jeg en sludder med den flinke unge mand i butikken, hvor de i øvrigt slet ikke forhandlede den type planter, fordi de var fremstillet specielt

Han var så flink, fortalte stolpe op og ned om planter jeg sagtens kunne bruge i stedet for, viste mig dem også, jeg stod så med mit billede på print og kiggede om det nu også kunne passe at eleocharis mini kunne udskiftes med micranthemum, og stadig give samme udtryk, og om den røde kunne udskiftes med en grøn uden noget af farvespillet gik tabt. Som skrevet var jeg langt hjemmefra og orkede næsten ikke tanken om at jeg skulle hjem og lave nye lister, for derefter at skulle ud på en længere rejse igen for at finde det jeg skulle bruge. Så jeg stoler på at den unge mand ved hvad han arbejder med og tænkte jeg så kan skifte ud undervejs hvis jeg løber over noget der ligner mere end det jeg fik. Så langt så godt.
Man skal i øvrigt passe lidt på med at handle flere forskellige steder fandt jeg ud af, for jeg tror der er ligeså mange meninger som der er butikker til, selv ekspedienterne i samme butik har ind imellem forskellige opfattelser af godt og skidt. Nå men jeg fik købt planter, tonsvis af grus og sand, planter (en del) en enkelt rod fordi jeg ikke kunne finde en mere der lige var mig, en krukke, fordi min kæreste syntes det ville se pænt ud og han skal jo også kigge på det.
Vel hjemme igen, med alle de bedste intentioner om at gøre det efter bogen, gik jeg i gang med indretningen .... havde allieret mig med noget flamingo, er altid lidt øm over bundglasset ... så det var selvfølgelig det første .. så kom den sjove del .. grus skulle skylles og hældes i ... sand og rod, som jeg havde bundet javamos og bregne på, havde endda indkøbt en forstøver til at puste vand over det med .. jo jo det kører ... billedet ligger på bordet så jeg har noget at gå ud fra ... (lidt som at partere gris efter et billede i kogebogen) nu var der så lige det at jeg manglede en rod ... nå ja og sten, for der stod dragesten i beskrivelsen og dem havde de ikke, lavastenene ville ikke give det samme udtryk da de sten på billedet var flade, godt så .....
Det med grus og sand så nu meget godt ud ... var blevet advaret om at sand og grus med tiden bliver rodet sammen, men mine fisk er godt opdragede så det gør de da ikke

... mere om det senere ... roden med påmonteret grønt sat i og så kommer det sjove ... planter med tilhørende gødningskugler skulle i ... der var der også delte meninger i butikken om hvorvidt gødning overhovedet var nødvendigt ... jeg valgte livrem og seler så både flydende og kugler blev købt hjem .. i med det ... nu kunne man jo ikke helt regne for der manglede jo den ene rod og stenene men det burde da give et nogenlunde billede ... vand i baljen .. og gødning .. ai hvor fint .. så sad man med næsen mod glasset og ventede på det blev tid til fisk, og ventede spændt på om planterne næste morgen skulle høstes ... helt så nemt gik det ikke :s
Et par af planterne teede sig .. det var noget højt græs af den specielt fremstillede type som dog var mærket "Let", den ene klarede sig et stykke tid men den anden gik i opløsning fra roden af .. ud med den ... nyt offer sættes i ... den anden tog jeg op og lod flyde fordi den så var nemmere at holde øje med .. den røg også ud .. så ikke ud til at ville det samme som jeg havde planer om ... købte lidt hurtigvoksende cabomba lignende løv og plantede så jeg kunne få styr på vandværdier ... fandt en rod mere og to halve kokosskaller så der var lidt huleplads ...

sådan stod det lidt over en uge .. smed en flok RCS rejer i som anbefalet så de kunne spise alger ... de trivedes rigtig fint ... dejligt med lidt liv ... så var der noget ved indretningen der generede mig så jeg gik i krig med at få flyttet lidt om og så var jeg ganske godt tilfreds ... dog syntes jeg stadig at planterne lod lidt tilbage at ønske i forhold til vækst ...
Så flyttede der guppy ind

elsker dem og selvom jeg starter med idé om biotop så er guppyer uundgåelige .. ved det godt men jeg har kun plads til det ene akvarie endnu så de er nødt til at bo der også

lidt senere fik jeg et sæt lille mundrugere .. og det går rigtig fint de har ikke nappet nogle finner .. har en aftale om at jeg kan aflevere guppyerne hos en ven hvis det bliver et problem .. men det går fint også nu hvor hunnen går med æg ... et par kinesiske algeædere blev det også til og et par sommerfuglecichlider ... igen med en aftale om at kunne afsætte dem ved det mindste problem .. men alle trives og der er intet stress at spore .. og mine fisk roder

så der er sten i sandet osv men de hygger sig
Har altid haft en idé om der ikke skal noget kunstigt i mine akvarie ... men man har vel et standpunkt til man tager et nyt .. så nu har jeg en ubåd ... stadig ingen sten .. men ubåden passer så fint til at yngel lige kan smutte i ly i ... og den fylder ikke så meget i højden .. så deeeeet
Her er lige et enkelt billede og der kommer nogle flere når jeg får taget dem for det er ikke sådan det ser ud nu .. ville bare have nogle idéer til evt omrokering da jeg stadig ikke er helt tilfreds