AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 23 okt 2017, 10:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej :)

Jeg har sat mig for at fortælle lidt om hvad jeg har valgt at gøre i mit 180L Rio Juwel akvarie, så tager jeg mod kritik, især den konstruktive, og jeg er helt åben for gode råd, så kom friwsk :)

Jeg ved ikke hvordan det er når andre starter akvarier op, men alle gør det helt sikkert med de bedste intentioner, det gjorde jeg da også. Startede med at finde ud af hvilket akvarie jeg gerne ville have og så fandt jeg et dessin som var beregnet præcis på det, det gjorde jeg fordi jeg er frygtelig til at indrette, det kommer aldrig til at se sådan ud som jeg egentligt gerne vil have det til, og jeg har desværre ikke meget forstand på planter, noget som jeg dog har tænkt mig at ændre på, men i de dessin er det jo så smart at man får antal og hvilke slags på en liste så det er SÅ nemt.

Dvs det var det teoretisk, for da jeg stod med hele min indkøbsliste, langt hjemmefra, klar til atter at blive akvarist, så viser det sig at de planter er beregnet på at man investerer i CO2 anlæg, hyrer en gartner, siger sit job op for at passe det hele efter klokkeslæt .... nej helt så slemt var det ikke men 2/3 af planterne havde krav jeg ikke kunne honorere, derfor tog jeg en sludder med den flinke unge mand i butikken, hvor de i øvrigt slet ikke forhandlede den type planter, fordi de var fremstillet specielt :? Han var så flink, fortalte stolpe op og ned om planter jeg sagtens kunne bruge i stedet for, viste mig dem også, jeg stod så med mit billede på print og kiggede om det nu også kunne passe at eleocharis mini kunne udskiftes med micranthemum, og stadig give samme udtryk, og om den røde kunne udskiftes med en grøn uden noget af farvespillet gik tabt. Som skrevet var jeg langt hjemmefra og orkede næsten ikke tanken om at jeg skulle hjem og lave nye lister, for derefter at skulle ud på en længere rejse igen for at finde det jeg skulle bruge. Så jeg stoler på at den unge mand ved hvad han arbejder med og tænkte jeg så kan skifte ud undervejs hvis jeg løber over noget der ligner mere end det jeg fik. Så langt så godt.

Man skal i øvrigt passe lidt på med at handle flere forskellige steder fandt jeg ud af, for jeg tror der er ligeså mange meninger som der er butikker til, selv ekspedienterne i samme butik har ind imellem forskellige opfattelser af godt og skidt. Nå men jeg fik købt planter, tonsvis af grus og sand, planter (en del) en enkelt rod fordi jeg ikke kunne finde en mere der lige var mig, en krukke, fordi min kæreste syntes det ville se pænt ud og han skal jo også kigge på det.

Vel hjemme igen, med alle de bedste intentioner om at gøre det efter bogen, gik jeg i gang med indretningen .... havde allieret mig med noget flamingo, er altid lidt øm over bundglasset ... så det var selvfølgelig det første .. så kom den sjove del .. grus skulle skylles og hældes i ... sand og rod, som jeg havde bundet javamos og bregne på, havde endda indkøbt en forstøver til at puste vand over det med .. jo jo det kører ... billedet ligger på bordet så jeg har noget at gå ud fra ... (lidt som at partere gris efter et billede i kogebogen) nu var der så lige det at jeg manglede en rod ... nå ja og sten, for der stod dragesten i beskrivelsen og dem havde de ikke, lavastenene ville ikke give det samme udtryk da de sten på billedet var flade, godt så .....

Det med grus og sand så nu meget godt ud ... var blevet advaret om at sand og grus med tiden bliver rodet sammen, men mine fisk er godt opdragede så det gør de da ikke :mrgreen: ... mere om det senere ... roden med påmonteret grønt sat i og så kommer det sjove ... planter med tilhørende gødningskugler skulle i ... der var der også delte meninger i butikken om hvorvidt gødning overhovedet var nødvendigt ... jeg valgte livrem og seler så både flydende og kugler blev købt hjem .. i med det ... nu kunne man jo ikke helt regne for der manglede jo den ene rod og stenene men det burde da give et nogenlunde billede ... vand i baljen .. og gødning .. ai hvor fint .. så sad man med næsen mod glasset og ventede på det blev tid til fisk, og ventede spændt på om planterne næste morgen skulle høstes ... helt så nemt gik det ikke :s

Et par af planterne teede sig .. det var noget højt græs af den specielt fremstillede type som dog var mærket "Let", den ene klarede sig et stykke tid men den anden gik i opløsning fra roden af .. ud med den ... nyt offer sættes i ... den anden tog jeg op og lod flyde fordi den så var nemmere at holde øje med .. den røg også ud .. så ikke ud til at ville det samme som jeg havde planer om ... købte lidt hurtigvoksende cabomba lignende løv og plantede så jeg kunne få styr på vandværdier ... fandt en rod mere og to halve kokosskaller så der var lidt huleplads ... :mrgreen: sådan stod det lidt over en uge .. smed en flok RCS rejer i som anbefalet så de kunne spise alger ... de trivedes rigtig fint ... dejligt med lidt liv ... så var der noget ved indretningen der generede mig så jeg gik i krig med at få flyttet lidt om og så var jeg ganske godt tilfreds ... dog syntes jeg stadig at planterne lod lidt tilbage at ønske i forhold til vækst ...

Så flyttede der guppy ind :) elsker dem og selvom jeg starter med idé om biotop så er guppyer uundgåelige .. ved det godt men jeg har kun plads til det ene akvarie endnu så de er nødt til at bo der også :) lidt senere fik jeg et sæt lille mundrugere .. og det går rigtig fint de har ikke nappet nogle finner .. har en aftale om at jeg kan aflevere guppyerne hos en ven hvis det bliver et problem .. men det går fint også nu hvor hunnen går med æg ... et par kinesiske algeædere blev det også til og et par sommerfuglecichlider ... igen med en aftale om at kunne afsætte dem ved det mindste problem .. men alle trives og der er intet stress at spore .. og mine fisk roder :D så der er sten i sandet osv men de hygger sig :)

Har altid haft en idé om der ikke skal noget kunstigt i mine akvarie ... men man har vel et standpunkt til man tager et nyt .. så nu har jeg en ubåd ... stadig ingen sten .. men ubåden passer så fint til at yngel lige kan smutte i ly i ... og den fylder ikke så meget i højden .. så deeeeet

Her er lige et enkelt billede og der kommer nogle flere når jeg får taget dem for det er ikke sådan det ser ud nu .. ville bare have nogle idéer til evt omrokering da jeg stadig ikke er helt tilfreds :)

Vedhæftede filer:
VIDUNDERET - WIN_20150507_164303 (2).JPG
VIDUNDERET - WIN_20150507_164303 (2).JPG [ 327.18 KiB | Vist 13326 gange ]
Filkommentar: som det ser ud i skrivende stund
VIDUNDERET - WIN_20150428_143542.JPG
VIDUNDERET - WIN_20150428_143542.JPG [ 371.14 KiB | Vist 13411 gange ]
VIDUNDERET - WIN_20150412_183242.JPG
VIDUNDERET - WIN_20150412_183242.JPG [ 234.77 KiB | Vist 13419 gange ]

Senest rettet af Leka 09 maj 2015, 11:33, rettet i alt 4 gange.

Geografisk sted: Randers
Tak for historien, rigtig flot akvarie. De eneste jeg ikke kan li er sten og sand op af front ruden og en baggrund ville også være super flot. :=)

Rigtig flot arbejde.

Geografisk sted: Esbjerg
En dejlig munter beretning, som de fleste nok kan genkende. En flok høje planter til baggrunden ville være fint synes jeg. Vallisneria, vandpest el. lignende er nemme at få til at gro.

Tak for jeres svar :) mit akvarie er som lejligheden .. bliver aldrig færdig med at flytte rundt ... jeg har planer om at flytte alle de røde over til pumpen så de kan skærme den lidt af .. min plan er at dække bagruden med planter og da tapetet er hvidt undlod jeg baggrund .. så først den fiiiine ledning der er bagved da jeg var færdig med vandet :/ er blind på nogle områder når jeg arbejder ... jeg overser simpelthen detaljer .. derfor al den flytten ... fiskene er ret glade for krukken som er blevet dumpet ude til højre i billedet .. så den skal jeg ha placeret på en måde så den ikke virker forkert (det er vanvittig svært for en der ikke vil have kunstige ting i vandet :s men man skal jo udvikle sig .. hvem ved måske er det svampebob næste gang :D )

Geografisk sted: Viby
Sjovt at følge din udvikling med akvariet. :=) håber du forsætter med at fortælles historien fra opstart til alt er på plads. :=)

Tror det kunne være godt for mange nybegynder at læse og lære af.

Jeg har været nybegynder så mange gange mht akvarier .. har haft nogle år hvor jeg ingen havde men savnede det så kastede mig over det igen ... skal prøve at holde tråden opdateret så er det også nemmere at få hjælp og gode råd :)

Geografisk sted: Ebeltoft
altid sjovt at følge andres byggeri. :=)

Kender I det ... man beslutter sig for at have en fisk i akvariet som kan levere levende føde i form af unger ... og så sidder man ellers klistret til "skærmen" og kigger på de stakkels gravide individer og i samme øjeblik der begynder at ske noget finder man nettet frem og fanger alle de små ... så meget for levende foder ... ender nok med at kunne starte en akvarieforretning .. godt det ikke er katte eller hunde :D

Har ikke fået en stime unger endnu .. alle mine guppyer er gravide (selvfølgelig er de det ellers er der noget galt) men i går da jeg kom hjem fra forhandler med lidt nye planter i stedet for dem jeg har set mig gal på .. og var færdig med at plante .. så fangede mit øje en BABY!!! :D frem med nettet og fik fanget kræet og nu er spørgsmålet så ... forhandlere har det med at smide en fisk eller fem ned i plantekarret ... kan det være en unge der har været i planterne eller har jeg en træg guppy der kun føder en ad gangen ? er noget spændt på at se hvad den bliver til :) så nu sidder jeg igen klistret til skærmen og overvåger hver bevægelse :D eeeeelsker mit akvarie !!

Geografisk sted: Esbjerg
Dit akvarie er blevet rigtig flot. Guppyer spiser tit deres egne unger, så snart de kommer ud. Så det skal nok passe at de har spist de fleste. Men der skal nok gemme sig nogen mellem planterne.

Grete skrev:
Dit akvarie er blevet rigtig flot. Guppyer spiser tit deres egne unger, så snart de kommer ud. Så det skal nok passe at de har spist de fleste. Men der skal nok gemme sig nogen mellem planterne.

Jo den er jeg med på men alle mine guppyer er stadig højgravide :D har aldrig oplevet de har født en enkelt for derefter at knibe sammen i flere dage :)

Tak for rosen :) det bliver bedre når planterne får godt fat .. Har flyttet lidt rundt så der kommer nyt billede så snart jeg får taget et :)

Hvad tror du dine fisk får natten til at gå med .... jeg tror mine holder fest ... det er altid spændende hvad der går i mit fødeakvarie (plastkasse) om morgenen .. forleden havde jeg to guppyer i kassen og da jeg stod op næste morgen var den ene ovre i den anden side af kassen og den som havde været der var ude i tanken ... i forgårs havde jeg så to små hunner til at gå deri da jeg gik i seng ... har plukket et par planteskud og lagt deri for at forhindre dem i at springe ud ... i går morges gik der så to hunner og en han :s ... godt så ... ud med hannen og næste morgen kunne jeg så med glæde se det kun var de oprindelige to der gik deri ... ved nærmere eftersyn var der så også en cherry reje :/ ... hvad dælen sker der efter lyset bliver slukket :D

Måske er rejen bare meget klog .. den går nemlig med æg .. så kan da være den syntes det var mest sikkert deri :lol:

Geografisk sted: Odense
Hvordan ser dit akvarie så ud et år efter? :=)

Brugeravatar

Geografisk sted: København N
Jeg er også nysgerrig! Hvordan ser det ud nu? Og hvor mange gange har du rykket rundt på det? :D

Det er faktisk en lidt kaotisk fortælling ... det gik rigtig godt fra start med fisk ... bortset fra sommerfuglcichlider som jeg simpelthen ikke kan have .. de dør for mig :(

Planter er en helt anden historie ... har prøvet lidt forskelligt hen ad vejen ... nu tror jeg at jeg har fundet dem jeg kan holde uden at lege gartner og høste i et væk .. om det så er en fordel vil vise sig ... et helt andet problem er opstået ... har fået nogle meget grønne alger går jeg ud fra det er men de dækker ligesom helt når de sætter sig ... ligner nærmest smeltet plastik der lægger sig over især mit baggrundsnet .. vil meget gerne have råd om at fjerne det ..

Mine mundrugere yngler mere end mine guppyer .. hvilket kan skyldes mine hanner er ude af funktion .. zebrafisk trives og scalarerne vokser ud af det hårde liv ... pandapansermaller er flyttet ind og de hygger .. detsamme gør mine algeædere ... dog uden at gøre det de skal .. nemlig æde alger :/

lang historie kort lige nu ... vi er lige flyttet for en måned siden ... og det betød at jeg var nødt til at tage alt op :( hold nu op der var mange rødder .... sandet har jeg opgivet ... jeg er ved at revurdere ... køber en baggrund så snart jeg har hul i økonomien til det .. flytning er sgi dyrt :S .. vender tilbage med nyt og længere fortælling om mit akvarieeventyr ... elsker det stadig ... bliver lidt mere forelsket hver dag :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time