AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 20 sep 2018, 02:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugeravatar

Geografisk sted: Assens pr Mariager
Billede

Dette lille 23liters Fluval Edge rummer for tiden min kampfisk han, men når han dør overtages det af Danio magaritatus (Galaxy microRasbora)

jeg er meget glad for mit Fluval Edge og kan godt lide det lidt rå interiør til det stramme designer udseende af akvariet

Mit andet Fluval Edge, der rummer 8 stk rasbora micros er lavet efter samme koncept lidt råt interiør til det stramme akvarie.

her kommer mine galaxy til at gå indtil min kampfisk dør.

Billede

med venlig hilsen
Jørn Johanesson

Senest rettet af Jørn Johanesson 10 mar 2012, 07:39, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

Hvis i undrer jer over det tykke bundlag, så er det fordi jeg nederst bruger en blanding af ler og højmose tørv. Øverst er der Rådasand til mine A. Helena snegle og til at dække tørv/ler blandingen, så den ikke hvirvles op, når jeg planter og laver vandskifte. Mine planter er udelukkende Anubias og crytocoryner grundet Fluval Edges lack af lys. Jeg vil dog også se at få fa i noget javamos og nogle java bregner.

Venlig Hilsen
Jørn Johanesson

Geografisk sted: Esbjerg
Super smarte akvarier du har, hvad er det for nogen? Skal du ikke have andet i dem end rasbora og helena? hvad med f.eks rejer? f.eks den gule reje ville være rigtig flot der i?

Du venter på din kampfisk dør, bliver de ikke ret gamle?

Brugeravatar

Grete skrev:
Super smarte akvarier du har, hvad er det for nogen? Skal du ikke have andet i dem end rasbora og helena? hvad med f.eks rejer? f.eks den gule reje ville være rigtig flot der i?

Akvarierne er kun på 23 liter, så det er meget begrænset, hvad jeg kan putte i af levende væsener. Der er ikke noget, bortset fra A. helena snegle, der kan gå sammen med min kampfisk han. Han slår alt ihjel og æder det. Jeg havde ham først til at gå i det første Fluval Edge sammen med 10 stk Rasboras micros (1,5 cm) og dem pelsede han en efter en og åd. Det var dyrt fiskefoder 15 kr stykket. Så Derfor fik han en etværelses luksus lejlighed helt for sig selv. Selve akvariet er dyrt, det koster 1045kr og med forsendelse, planter, bundlag, og dekoration kommer det op i knapt totusinde, men så har jeg også et pænt akvarie.

Hvis jeg får brug for Kampfiskens akvarie inden han dør( jeg aner ikke, hvor gammel han kan blive, men han er mindst 1 1/2 år), så kan han komme tilbage til sit oprindelige akvarie, der er et 54 liters starter akvarie, men der er alt for mange fisk i det. !5 neon, 3 zebra, en kampfisk hun og 5 kobber pansermaller samt ca 30 A. Helena snegle. Jeg har fået negativ kritik på min fiske sammensætning, Men akvariet hviler i sig selv, og fiskene ser ikke ud til at genere hinanden, så jeg er god tilfreds med det.

Jeg var nede hos Bjarne og hente 8 stk Galaxyer, så sammen med de 8 stk Rasbora micros og 10 Helena snegle, så er det akvarie også fyldt godt op. Akvariet er jo kun på 23 liter. Jeg har købt en klar plastic kasse hos XL byg som jeg vil bruge som ynglekasse til Galaxyerne. Så skal jeg bare lige have fat i en iltsen og en luftpumpe til den. Lige i øjeblikket går mine nye galaxyer i den. Så må jeg skifte noget vand dagligt. så vandkvaliteten ikke bliver for dårlig og ilt i vande er tilstrækkeligt. Jeg har en lille pumpe, jeg kan sætte i til at lav noget overflade bevægelse med (Bølger). Det skulle klare ilt indholdet i vandet, så jeg slipper for iltstenen.

jeg lagde lige en af de nysindkøbte javabregner ned i den yngelkasse jeg har købt og udstyre med en filtermåtte i mangel af Java mos, og vupti alle mine smukke fisk gemte sig i bregnen :) Så nu må jeg vente på at de føler sig så trygge, at de viser sig uden for bregnen.

Hilsen Jørn Johanesson

Brugeravatar

Grete skrev:

Undersøgte lige alderen på kampfisk. Ca 2 år hvis de ikke dør af stress eller andre belastninger. Det er ikke ret gamle, og min kampfisk er der oppe af. En af hans hunner i mit 54 liters er ståeet af, så det er nok derhen ad nu, at han også vender bunden i vejret, men han ser nu ikke sådan ud. han genopbygger troligt sin skumrede, når jeg ha fået den ødelagt ve kraftigt vandskifte.

Jeg synes dine to akvarier er rigtig flotte!
Kan du sige noget om hvad det er for en forgrundplante du har i akvarie nummer to? Lys lille plante med meget fine små blade.
Og tak for advarselen om at ikke blande kampfisk med rejer og Galaxy rasbora, som er det, jeg har tænkt at starte ud med!

Brugeravatar

NyFisker skrev:
Jeg synes dine to akvarier er rigtig flotte!
Kan du sige noget om hvad det er for en forgrundplante du har i akvarie nummer to? Lys lille plante med meget fine små blade.
Og tak for advarselen om at ikke blande kampfisk med rejer og Galaxy rasbora, som er det, jeg har tænkt at starte ud med!

De planter der var i forgrunden på akvarie to gik til, da de var svære at plante (meget fine rødder) og kræver meget mere lys, end et Fluval Edge giver fra sig. Jeg har desværre glemt navnet på planten. Jeg tror dog det er Hemianthus Callitrichoides bliver 10cm og kræver meget lys.

Geografisk sted: Århus
Kan man tage hele topglasset af dine akvarier, eller er der kun det lille huld?

Synes det ser godt ud, at de svæver.

Brugeravatar

Heidi skrev:
Kan man tage hele topglasset af dine akvarier, eller er der kun det lille huld?

Synes det ser godt ud, at de svæver.

Man kan ikke fjerne topglasset. Det er limet på, så der er kun hullet, men der kan min mandenæve nemt komme i. meningen er , at man skal fylde det helt op med vand. Man skal lige huske at fjerne noget vand før man stikker hånden i eller planter nye planter, ellers bliver der oversvømmelse. Fiskefangst er en oplevlse, så jeg er ved at udtænke en ruse, man kan jage fiskene ind i. Som det er nu skal man have al dekorationen ud og så have så meget vand af, at fiskene næsten ikke kan svømme.

Øv det lyder til at være lidt træls at arbejde med.

Brugeravatar

Heidi skrev:
Øv det lyder til at være lidt træls at arbejde med.

Det er ikke ret tit jeg er nede at rode. Planter kan jeg sætte i med en 30cm lang pincet (købt som foderpincet til slanger og krybdyr) Og fiskene bliver heller ikke javet så meget med. Jeg har lavet det lidt besværligt for mig selv, fordi jeg har fyldt op med planter, men har kun en gang i den tid je har haft det, været nødt til a tømme det, fordi der var nogen fisk jeg skulle have ud af det (alle skulle ud) så fiskene og planterne får lov til at få fred og ro, og det har de såmænd også det best med. En flydende algemagnet, holder glasset rent indefra og der hvor algemagneten ikke kan komme til (på dele af bagglasset) bruger jeg en grydesvamp.

Man vænner sig til det :D

Ja, det ser ud til at du havde Hemianthus Callitrichoides, ud fra de hjemmesider jeg har tjecket ud. En flot plante, men ikke en begynderplante, så jeg venter og se, hvilke af de nuværende planter der klarer sig i mit akvarie.
Der er fordele og ulemper ved alle akvarier, og jeg kan godt lide at man i dine kan følge med i hvad der sker i akvaret, også ovenfra. Mit 54l billige akvarie, har en serdelses grim plastkasse ovenpå.

Brugeravatar

Det er sådan med Fluval Edge, at enten kan man lide det for udseendet og tager så de ulemper med der er. Den værste er at det er svært at fange fisk i det, men derudover kan man komme til det meste med højre og venstre arm :D Eller også bryder man sig ikke om det på grund af manglende lysmuligheder og besværet med fiskefangsten.

Jeg kan godt lide dem og har to stks, men jeg har også et 54 liters starter akvarie som selskabs akvarie. jeg vil godt ha at fiskene føler sig trygge i omgivelserne så jeg ofre rigtig mange penge på planter til mine akvarier. Jeg har haft nogle problemer med cryptocoryner der havde en tendens til at smelte bort, men det problem har jeg fået løst med et produkt kaldet USB care, som forhindre nedsmeltning af planter og samtidig lægger en beskyttende polymor hinde over fiskenes hud der beskytter dem imod mange bakterielle og virus angreb. Det aktive middel bruges medicinsk til beskyttelse af hudtransplantioner og åbne sår. USB care er en billig planteforsikring. 1/2 liter koster ca 100 kr og der bruges 1ml pr 2 liter akvarievand. Mine ærgelser med at købe nye cryptoer igen igen er nu forsvundet.

Men helt sikkert det er super flot, kunne godt overveje det stadigvæk. Jeg var faktisk ved at købe et på Vejle Akvarie Messe, men synes til sidst det var lidt for dyrt. Så jeg brugte mine penge på fisk og foder. :=)

Jeg forsøgte at få fat på USB care i Plantorama, men der havde de ikke hørt om produktet. Men jeg vil forsøge at finde det et andet sted. Lyder som en god investering.

Brugeravatar

NyFisker skrev:
Jeg forsøgte at få fat på USB care i Plantorama, men der havde de ikke hørt om produktet. Men jeg vil forsøge at finde det et andet sted. Lyder som en god investering.

USB care er et helt nyt produkt, som jeg har været test for. Plantorama sælger ikke USB produkter men http://mallen.dk/ forhandler det. Det kommer nok til at stå dig i 160 kr for 1/2 liter inclusuve forsendelse. Men det er en god forsikring mod cryptocoryne nedsmeltning. Man kan hurtigt komme til at bruge mange penge på planter. Samtidig med at det lægger en polymer hinde på fiskene så bakterier og virus har sværere ved at angribe fiskene, Skulle fiskene få en skade, så lægger det sig også beskyttende på såret.

Du kunne prøve at kigge på http://akvariegoedning.dk/index.php. Han ved en frygtelig masse om planter. Manden hedder Jørn Ullits. Han har pt tilbud på sit produkt.

Brugeravatar

Med hensyn til mine Danio Margaritatus jeg har sat i mit ene Fluval Edge, så viser det sig at de mere og mere kommer frem, hvis jeg sætter mig stille ned og ikke gør nogle hurtige bevægelser. Det hjælper også, hvis der er lidt dunkelt i stuen. Nu glæder jeg mig også til at se, om der kan komme noget yngel ud af det. Da de er helt nye for mig, forventer jeg ikke det helt store til en begyndelse. Jeg har dog købt noget javamos til en start og vil også anskaffe mig et par kasser fra XL byg til yngelkasser. Den jeg har har mine helena snegle overtaget. Men der kan jeg jo også ryste noget java mos over i :-) Det skal nok på et tidspunkt lykkes mig, og da det er VF jeg har fået er det vist ikke så dårligt, da de ikke er selekterede.

Brugeravatar

Når mit Video kamera nu ikke rigtigt vil (Mine danio margaritatus er stadig sky) så må jeg jo tage Youtube til hjælp.

http://www.youtube.com/watch?v=Fe_oZqFI0Lk

Geografisk sted: Rønne
Ok når jeg ser dit akvarie, så er mit ikke særlig pænt. :oops: :oops:

Det er bare super flot, men nu skal jeg først prøve at have mine første fisk om en uges tid.

Brugeravatar

Line Jacobsen skrev:

Det er bare super flot, men nu skal jeg først prøve at have mine første fisk om en uges tid.

Ro på Line!

Rom blev ikke bygget på en dag, og jeg har dog 1 år på bagen med akvarie, så der er også nogle fejltagelser bagved. Mine akvarier hviler nogenlunde i sig selv. Jeg har dog et problem med mit anubias træ. De får for megt lys, så bladene begynder at blive gule og falde af. Jeg skal vist have et gardin/persienne i mit køkkenvindue, så jeg kan udelukke noget af lyset.

Med hensyn til Danio Margaritatus (Galaxy rasbora) så er det en smuk fisk, men også ret sky og så meget lille. Jeg mener Bjarne har målt dem til omkring 3 cm. De vil gerne have en del planter at kunne gemme sig i, og en hurtig bevægelse psst så er de væk for et par minutter. Så kan de godt komme frem igen. På med gåpåmodet så skal du nok få et pænt og spændene akvarie. :-)

Geografisk sted: Rønne
Hvor er i søde herinde. :=)

Line Jacobsen skrev:

Helt enig! Jeg synes også jeg havde et flot akvarie inden jeg så de billeder, og det blev ikke bedre efter at jeg var hos Bjarne for at købe rejer. Han havde et fantastisk flot akvarie med Blue Moscow og guld Mollyer (tror jeg). Så var det hjem og stå i skammekrogen et stykke tid... Men fiskene har overlevet i over en uge hos mig, og de ser raske og livlige ud.

Brugeravatar

Jeg tror bare jeg har været heldig med at finde et par rødder der så lidt spændende ud. De er skruet omvendt på en stump skiferplade. og så har jeg også et par sten. På rødderne og stenen har jeg bundet nogle Anubias Nana Mikro Og så har jeg plantet nogle cryptocoryner. Akvarierne i sig selv er specielle og jeg synes smukke. at de en gang i mellem kan være lidt vanskelige, specielt ved fiskefangst, må man bare tage med. Jeg er overbevist om, at jeres akvarier også kan blive interessante og dekorative at kigge på.

Geografisk sted: Odense
Hvor køber man et fluval edge akvarie billigst?

Brugeravatar

Julle skrev:
Hvor køber man et fluval edge akvarie billigst?

Det billigste jeg har kunnet finde er her:

http://www.zooplus.dk/shop/fisk/akvarium/nybegynder/saet/187305

fragten skulle være gratis hvis du køber for over 300 kr skriver de på deres hjemmeside.

Geografisk sted: Ribe
Disse akvarier har jeg også haft Fluval Edge, et af de flotteste akvarier. MEN MEN MEN, damn det er ikke praktisk. Så jeg har solgt mine igen, det blev ikke en succes. Så Jørn find nogle mere praktiske akvarier, det vil du ikke fortryde.

Brugeravatar

Bo Jensen skrev:
Disse akvarier har jeg også haft Fluval Edge, et af de flotteste akvarier. MEN MEN MEN, damn det er ikke praktisk. Så jeg har solgt mine igen, det blev ikke en succes. Så Jørn find nogle mere praktiske akvarier, det vil du ikke fortryde.

Jeg har stadigvæk mine, og vil ikke af med dem. Jeg har vænnet mig til dem, og de passer i størrelse til min meget lille stue. Jeg overvejer dog et mere uden fast top, da jeg er kommet til at ramme hjørnerne med et vandglas, så det ikke mere ser så pænt ud. Det er det med mine galaxyer, så et i samme størrelse, der kan stå det samme sted, men med løst dækglas, vil det nok ende med alligevel.

I øvrigt er det eneste problem, jeg har med det nuværende, fiskefangst. Men ellers passer akvariet sig selv. Jeg roder ikke med det.

Brugeravatar

Jeg udskiftede mit ene Fluval Edge 23 liters på den måde, at jeg købte et 25 liters akvarie som næsten havde målene. Det passede lige ind i standeren efter jeg lige modificerede den bagerste bæreliste til dæksglasset, såjeg delte den i to og limede stumperne på sideglasset. Dæksglasset blev så lavet så smalt, at der var plads til hængefilteret.

Jeg flyttede så alt indholdet i Fluval Edge akvarie over i dette nye 25 liters, og nu går fiskefangst som en leg, da de planter der er, er anubias på en trærod og en sten, som kan tages op.
Billede
Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time