AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 09 dec 2019, 08:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej :)

Jeg er helt ny og er nysgerrig omkring det at have fisk og akvarium. Og søger en masse information, inden jeg evt måtte springe i.

Jeg er som sagt helt grøn så nogle af spørgsmålene er måske dumme.

1. Hvad størrelse akvarium skal man have? (jeg kan næsten regne ud det afhænger af hvilke fisk men sådan ca størrelse)

2. hvordan får man det rette vand til sine fisk?

3. Hvad er udgifterne til en start hvis man køber akvariet brugt, men skal have planter og (går jeg ud fra) pumpe og filter?

4. Hvor mange fisk kan man have/ikke have og kan de blandes?

5. Hvor tit skal akvariet renses?

Starter lige med disse spørgsmål :)

Geografisk sted: Randers
Dejligt at se du vil undersøge så meget som muligt inden du vælger at købe akvarie, men jeg synes du først skal finde frem til hvilke akvariedyr du vil holde i akvariet. Du kan selvfølgelig også købe et akvarie der passer til placeringen, hvorefter du så vælger at købe akvariedyr efter hvad plads du har.

Hvis jeg var dig ville jeg tage en tur rundt og besøge nogle akvariebutikker og se hvad du kan få. Du kan se oversigten over akvariebutikker her: http://akvariedyr.dk/akvariebutikker.html

Jeg håber også du har læst denne opskrift på opstart af akvarie: http://akvariedyr.dk/opstartafakvarie.html

2:) De fleste fisk fra forhandlerne kan gå i alm. postevand fra vandhanen.

3:) Du kan få akvarier i alle prisgrupper, men du kan fint købe brugt første gang. Surt at bruge mange penge, hvis det nu ikke er dig.

4:) 1 cm fisk pr. liter vand. Mange fisk kan godt gå sammen, men der er også mange der vil angribe hinanden. Så vigtigt at sætte sig ind i det først.

5:) Jeg renser mit hver 4 uge, men skifter 25% vand ca. hver 10 dag.

Håber det kan hjælpe dig lidt og velkommen til.

Lise

Geografisk sted: Randers/Slagelse
Lise gav dig et godt svar og nogle gode link, søg også på Google, læs, læs og læs så du kan få en god oplevelse.

Jeg skriver også lige lidt:
1. Så stort som muligt, siger man, men find ud af hvor det skal stå når du ved hvor stort så find ud af hvilke fisk der passer til akvariet.

2. Ved at lade akvariet kører i 2-3 uger inden du sætter få fisk i af gangen

3. Prøv at kikke på gulgratis.dk og dba.dk, så kan du se hvad et akvarie i din størrelse kan købes til

4. 1 cm fisk pr. ltr. vand, er en ca. regel for små selskabs fisk op til ca. 5-6 cm., men nogle fisk er mere svømmeglade end andre så det har også noget at sige.

5. Når akvariet er etableret efter 3-4 mdr. så skifter vi ca. 20% vand ca. hver 7-8 dag (i starten hver 4-5 dag)

Vi har et 54 ltr. som har kørt i 2 år uden problemer heldigvis aldrig haft en syg fisk.

NB: det ville være smart hvis du gik ind og udfyldte din profil med hvor du bor ( Location )

Geografisk sted: Hadsten
Det med at købe brugt har også en ulempe. Der er ingen garanti på, som der altid er på de nye.
Jeg købte for en uge siden et 54 l med planter, sten , fisk og det hele brugt gennem dba og for 2 dage siden gik lampen og hele lampekassen den sad i, i stykker, de tidligere havde ikke lukket det ordentligt til og der var kommet vand ind til bøsningen. Det kunne have endt meget være end det gjorde. Jeg måtte ud og købet et helt nyt akvarie og så havde jeg spildt 300 kr. Så hold godt øje med standen af de brugte akvarier

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time