AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 07 dec 2019, 12:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej

Som overskriften siger har jeg planer om at starte et 180L akvarie op .. der er styr på filter, lys, varmelegeme.

Det jeg rigtig gerne vil have hjælp til inden jeg hælder vand i overhovedet (ved man bliver lidt overivrig når den første dråbe rammer karret :) ) er hvilke fisk og indretning.

I tankerne har jeg 3 forslag som ikke skal gå sammen, men det er de fisk jeg tænker på at vælge en af:

1. ægyptisk mundruger
2. Prinsessen af Burundi
3. Diskus

i vilkårlig rækkefølge

Akvariet skal stå i stuen men skal ikke være et selskabsakvarie, da jeg gerne indrette det bestemt på den ene af de tre ovennævnte.

Diskus og den lille mundruger har jeg haft før og den lille mundruger er en skøn fisk. Diskus er nok den jeg drømmer mest om men tanken om sygdom skræmmer mig. I dag kan vi så vidt jeg har forstået ikke behandle vore fisk selv. Sidst jeg havde diskus var det i et 500L og der var ingen problemer, men det kan have været begynderheld :)

Hvad ville I foreslå i de tre eksempler mht. beplantning (hvilke planter og evt antal) stendekoration (huler mv) antal fisk og kan de hver især sættes sammen med andre ... f.eks så der er fisk i de tre niveauer ?

Håber meget på jeres gode råd og idéer da jeg ikke begynder før jeg har helt styr på hvordan og hvad og det er begyndt at krible i fingrene for at få gang i det nu :)

Geografisk sted: Sønderborg
Hej Leka og velkommen til. :=)

Angående Diskus, så mener jeg de skal have omkring 500L akvarie. Det er uden tvivl en rigtig flot fisk, men jeg synes 180L er for lille. Jeg ved ikke hvad i andre siger?

Angående indretning, så ville jeg indrette akvarie som du kan li det. Men en sandbund med store flotte sten er altid flot og kan anvendes til de fleste fisk.

ægyptisk mundruger har jeg selv haft, en super dejlig fisk der er utrolig nem at holde og nem at yngle på. Til dem passer dit akvarie rigtig fint.

Prinsessen af Burundi kender jeg desværre ikke noget til, men måske andre har dem her på siden?

hvor mange lille mundruger er det forsvarligt at have deri og kan jeg have andre fisk sammen med den f.eks guppy som naturlig fødekilde (altså det yngel der måtte komme) eller andre ?

havde det nok på fornemmelsen mht diskus :)

Geografisk sted: Randers
Prinsessen af Burundi er også en dejligt nem fisk, den kan du også fint have der i.

antal: start med 4-5 stykker, så skal de nok blive til flere. Diskus skal du ikke have der i, det er alt for småt. Det vil kun være ok til yngel.

Indretning til akvarie: Jeg ville også vælge en stensætning og måske nogle små buskede røde planter.

Jeg vil bare starte med et par eller 2, så kan du se om du ikke hurtigt kan få lidt yngel at lege med. :=)

Held og lykke med projektet, smid lige et billed på når dit akvarie er indrettet. :=)

Tak for jeres svar :)

Holder mig til den lille mundruger og ser om jeg kan lave noget fornuftigt til den :) men kan der gå f.eks guppy sammen med den eller skal jeg helt holde mig fra andre fisk for at den kan trives ? hvordan med maller ?

Hvor kan jeg evt finde noget om dens naturlige levesteder så jeg har noget at gå efter i opbygning ... sidst jeg havde dem havde jeg et hjørne i akvariet med sand og de elskede at grave og rode deri ... er der andet end sand der kan bruges ?

Undskyld alle spørgsmålene jeg vil bare så gerne rigtigt fra start så både fisk, planter og jeg selv kommer til at trives med det og jeg har det bedst når det kører som det skal og fiskene trives perfekt :) jeg har holdt små 6 års pause så er lidt rusten især når det kommer til at huske hvad der hører til hvor

Du skal ikke undskylde alle dine spørgsmål, vi er her for at hjælpe hinanden og give hinanden erfaringer så vi ikke alle skal starte forfra hver gang.

Jeg har ikke selv haft guppy sammen med, men hvis hannerne ikke har for store haler så tror jeg ikke det er noget problem. Du kunne jo prøve med et par eller to.

Jeg har haft alm. maller som du også kan læse om her på siden, de kan fint gå sammen. Jeg har også haft forskellige stimefisk sammen med dem, det var også fint at se på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time