AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 23 sep 2018, 17:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked

advarsel: langt indlæg :)

jeg har pt. 3 akvarier, og jeg har planer om opstart af et fjerde til yngel.
jeg har haft akvarier i 3 år så jeg er ikke nybegynder men med de nye arter i mine akvarier er jeg nybegynder.

mit 23L aqua 30 akvarie (ses som filen 23L aqua 30) indeholder nu (billedet er ikke helt opdateret) 11 guppyer (både endlers og almindelige) 3 af dem er unger der venter på at babyakvariet er startsklar. der er også 3 dværg tandkarper (hertendria formosa), 18 RCS og 5 CRS

indretningen er ikke færdig men det skal nok blive flot

spørgsmål hertil: hvordan kan jeg få unger af mine CRS? og for den sags skyld se om der både er hanner og hunner?

så har jeg også et 23L fluval edge (se fil, dog er der ikke anubias i nu men vallisneria og en anden plante) der er 10 galaxy rasbora i og 3 badis badis bengalis/dario dario som dog skal flytte ud fordi de er alt alt for agressive. planen er at der også skal flytte 8-10 corydoras pygmaeus ind sammen med 6 CBS og en flok orange sakura, yellow fire eller en blanding af de 2

indretningen skal laves om. der mangler baggrund, bambuspinde, planter og nyt bundlag.

spørgsmål hertil: hvordan kan det være at mine galaxy ikke trives? jeg har hørt fra mange at de fint kan trives i den størrelse akvarie så her er den ikke gal. men de er helt blege i farven og triste. er det darioere? er det de lyse farver i indretningen? er det noget andet?

så har jeg også et 128L som er opdelt i 2x64L (se fil, dog er vandet ikke hvidt mere) "Del A" er cichlideakvarie med 8 multier. her er indretningen heller ikke færdig da jeg vil have fat i nogle sten og klipper samt lidt planter. + baggrund
spørgsmål: hvordan får jeg dem til at yngle? eller tjekker for unger? og hvor store er sådan nogle unger egentlig hvis jeg finder dem?

"Del B" er selskabsakvarie (se fil, igen vandet er nu klart) der går 1 kampfisk, 3 sort molly, 3 platy, 12 rødnæser, 8 otocinclus og 6 kuhliål.

her er indretningen heller ikke færdig. der mangler baggrund og planter

spørgsmål: jeg overvejer meget at udskifte rødnæserne (det siges at de skal have et større akvarie men de viser egentlig alle tegn på at trives) men hvis jeg vil udskifte så bliver det nok til noget neon og hvis det er muligt kampfisk (hunner) men er det muligt uden kamp og uden at skulle have mange yngleakvarier? hvad er mine muligheder her og har folk andre forslag?

det sidste akvarie er til yngel af guppyer, platyer, mollyer, RCS, CRS samt en hel masse posthorn så det er der egentlig (heldigvis) styr på :)

Vedhæftede filer:
64L selskab.jpg
64L selskab.jpg [ 77.54 KiB | Vist 4450 gange ]
64L cichlide.jpg
64L cichlide.jpg [ 55.67 KiB | Vist 4450 gange ]
128L.jpg
128L.jpg [ 62.14 KiB | Vist 4450 gange ]
23L fluval edge.jpg
23L fluval edge.jpg [ 62.72 KiB | Vist 4450 gange ]
23L aqua 30.jpg
23L aqua 30.jpg [ 81.88 KiB | Vist 4450 gange ]

Geografisk sted: Esbjerg
23 L Aqua: Som alle andre rejer, ser man forskel på størrelse og kropsform. Hunnerne er tydligt rundede på undersiden (når de er udvoksede) mens hannerne er lige. Hvis de er tilpas med forholdene vil de yngle. Problemet er snarere at få ynglen til at vokse op. Jævnlige vandskift og støvfoder er en god start, ligesom filtrering skal være i orden.

23 L Fluval: Galaxyerne vil gerne have flere gemmesteder - ved ikke hvor meget vallisneria, du har i, men evt. flere af dem og et par andre tætte planter. De kan også blive stressede af hurtige fisk, så væk med dem. rolige fisk får dem også mere frem i akvariet. De kan godt have en tendens til at ville gemme sig. Lys bund vil også kunne have indflydelse på farven, men stress er nok den store faktor.

128 L: Rigeligt med fisk. Multier kender jeg ikke noget til. Det er ofte problematisk med flere kampfiskehunner og han + hun - især hvis det kniber med gemmesteder og pladsen er trang. De slår simpelthen hinanden ihjel. Men der er også mulighed for at det kan gå godt. Der skal bare holdes meget øje med dem. Desuden vil de storspise af evt. molly og platyyngel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time