Hej derude.
Jeg har gået lidt med tanken om at anskaffe mig et 30 liters BiOrb akvarie. Jeg er helt grøn inden for fisk og søger lidt hjælp (har været hos 2 forhandlere, og trods god behandling fået lidt modstridende info). Hvis det bliver til noget skal der varmelegeme i så jeg kan have andet end en guldfisk. Det bliver med plast pynt, så ingen levende planter i akvariet (skal være så nemt som muligt i begyndelsen).
Den første forhandler anbefalede mig en 4-5 gubbier (stavet korrekt?), 3 rejer og en eller anden bestemt snegl. Den anden forhandler frarådede mig gubbier da de var ungefødende og simpelthen ynglede for meget, hvilket jeg tænker lyder fornuftigt at undgå, da jeg ikke har mere end 30 liter. Blev dernæst anbefalt en kampfisk, 3-4 neon serpae, 3 rejer og igen samme slags snegl (kan ikk huske hva den hed).
Spørgsmålet lyder selvfølgelig på hvem jeg bør stole på, eller om der måske er nogen der vil komme med endnu flere input, så må jeg jo selv sortere i info. Hvad jeg kun læse på nettet så var serpae ikke så god med en fisk med slør, hvilket jeg vil mene en kampfisk har? Så allerede der blev jeg skeptisk. Kiggede så på nogle rasbora, men ved ikke meget om fiskene. Hvor mange fisk vil i mene er forsvarligt i et akvarie som dette, og evt hvilke? Prioritet nr. 1 er nemhed, og at fiskene skal have det godt. Vil meget gerne undgå yngel, da jeg ikke lige kan regne ud hvad jeg skal gære med det, så tænker kombinationer hvor jeg i princippet kan have fiskene til de har levet deres, og så evt få nogle nye.
Tak på forhånd.
|