AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 18 nov 2018, 01:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej derude.

Jeg har gået lidt med tanken om at anskaffe mig et 30 liters BiOrb akvarie. Jeg er helt grøn inden for fisk og søger lidt hjælp (har været hos 2 forhandlere, og trods god behandling fået lidt modstridende info).
Hvis det bliver til noget skal der varmelegeme i så jeg kan have andet end en guldfisk. Det bliver med plast pynt, så ingen levende planter i akvariet (skal være så nemt som muligt i begyndelsen).

Den første forhandler anbefalede mig en 4-5 gubbier (stavet korrekt?), 3 rejer og en eller anden bestemt snegl.
Den anden forhandler frarådede mig gubbier da de var ungefødende og simpelthen ynglede for meget, hvilket jeg tænker lyder fornuftigt at undgå, da jeg ikke har mere end 30 liter. Blev dernæst anbefalt en kampfisk, 3-4 neon serpae, 3 rejer og igen samme slags snegl (kan ikk huske hva den hed).

Spørgsmålet lyder selvfølgelig på hvem jeg bør stole på, eller om der måske er nogen der vil komme med endnu flere input, så må jeg jo selv sortere i info. Hvad jeg kun læse på nettet så var serpae ikke så god med en fisk med slør, hvilket jeg vil mene en kampfisk har? Så allerede der blev jeg skeptisk. Kiggede så på nogle rasbora, men ved ikke meget om fiskene.
Hvor mange fisk vil i mene er forsvarligt i et akvarie som dette, og evt hvilke? Prioritet nr. 1 er nemhed, og at fiskene skal have det godt. Vil meget gerne undgå yngel, da jeg ikke lige kan regne ud hvad jeg skal gære med det, så tænker kombinationer hvor jeg i princippet kan have fiskene til de har levet deres, og så evt få nogle nye.

Tak på forhånd.

Site Admin

Geografisk sted: Vejle
Jeg har følgende sammensætning i 2 stk. 30 L akvarie. Det bedste er at få lavet et miljø der kun kræver vandskift.

10 Galaxy rasbora / 5 Halfblack yellow guppy
Gule rejer / Red blod RCS Rejer
Brotia Pagodula snegle til at tage algerne.
2 små planter.

Angående guppy, så skal du ikke have for meget beplantning da der så vil være mange unger der overlever.
Tror du kan få meget ud af, at læse om arterne her på siden. Se AkvarieDyr.dk under opdræt.

Mange tak for dit svar.

Som jeg får læst om det tror jeg ikke jeg skal have en gubby. Vil helst gerne undgå yngel, det er ikke noget jeg føler for, her og nu hvertfald. Så tænker noget hvor jeg kan have flere af samme køn.

Vil ud og besøge lidt flere butikker og forhøre mig yderligere, finde lidt småfisk som jeg synes er pæne, og læse lidt om dem.
Er stadig meget åben for flere forslag.

Site Admin

Geografisk sted: Vejle
Hvid skybjerg er også flotte, og de kan gå udenfor om sommeren.

Grundet til jeg har valgt guppyer, det er at de er meget farverige.
F.eks denne https://www.google.dk/search?q=halfblac ... -78ehvM%3A

Geografisk sted: Århus
Men det skal være fisk?

Det kunne også være CPO Krebs, nogle flotte rejer og snegle. Ellers Galaxy rasbora de er rigtig fine i akvariet, men også lidt dyre. Jeg er nok også meget til guppyer i dit lille akvarie, men det skal være nogle specielle som dem dahl nævner.

Men du skal vælge noget der ikke bliver for stort til 30L, og mange stimefisk kræver også et større akvarie. Tag i et par akvariebutikker og se hvad du kan få. :=)

Kunne rigtig godt tænke mig lidt fisk ja. Tænker også på lidt rasbora. Prisen er ikke så afgørende, da jeg ikke skal have mange fisk, så betaler gerne for de rigtige. Størrelsen er, som du selv nævner det Heidi, meget vigtig. Mine fisk skal trives når det endelig er. Er blevet lidt hooked på en kampfisk, synes den er rigtig pæn.

Krebs og snegle siger mig ikke så meget, så tænker jeg tager de 3 rejer og den snegl for at hjælpe lidt med at holde akvariet. Jeg tager ud i lidt flere butikker imorgen for mere inspiration.
Guppy er rigtig pæne, som i virkelig, men jeg har ingen interesse i yngel.

Geografisk sted: Århus
God jagt. :=) Det gode ved Kampfisk er at de ikke skal have ilt eller lign. Tilgengæld så skal dine rejer være nogle store arter, da de ellers vil spise dem. Men super flot fisk. I Vejle er der en stor akvariemesse hvert år, tror det er den største i Danmark. Der så jeg nogle kampfisk sidste år, de var virkelig flotte og meget specielle. Jeg fik forbi kl. 10 og tilbage igen kl. 11 og der var alle de flotte solgt. :=)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time