AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 23 jul 2018, 05:01

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej
Jeg har en masse spørgsmål omkring det at starte et akvarium op :)
Jeg overvejer at købe en fiskebowle og have (helst) krabber eller andre krebsdyr.
Mine spørgsmål er så:
1. hvilke behov har de forskellige krebsdyr og hvilke er nemmest at holde i en fiskebowl?
2. hvilke planter er godt at have, og hvad med filterpumper, lys, temperatur (er de meget følsomme over for temperaturskift)?

Jeg er studerende, så har ikke de store penge, og håber lidt krabber er forholdsvis billige og nemme at holde :D

Håber at I kan hjælpe :)

Geografisk sted: Esbjerg
De fleste akvarister begynder at rejse børster, når ordet bowle bliver nævnt. problemet med bowler er, at der er meget lidt vand - jo mindre vand desto sværere at opretholde den biologiske balance - mulighederne for filtrering og temperaturkontrol er stærkt begrænsede. Og endelig er det meget få arter af fisk man kan forsvare at holde i sådan en tingest. Nu har du lagt dig fast på krebsdyr af en slags, så det sidste argument holder ikke her, men resten er stadig gældende.

Jeg ville anbefale dig at købe et brugt 54L - kan fås for ca. 150-200 incl. udstyr. Lad det stå med vand en måneds tid el. 2 og tilsæt så 10-20 rejer i en farve du synes om (koster fra et par kroner til en tyver stykket). Her vil du kunne have lidt planter og noget struktur som rejerne kan kravle rundt på. De fleste krabber vil gerne have en landdel, og det er lidt besværligt. Der findes også dværgkrebs i flotte farver, men de er ikke altid så venlige mod hinanden. Så en rejeart af neocaridina slægten, så er der masser af underholdning.

Det bedste filter er et udvendigt spandfilter. Men de fylder og er dyre. Det næstbedste er et HMF (Hamburger Matten Filter). Det er en plade af filterskum, der er placeret op ad en endevæg eller i et hjørne og drives af et lille powerhead (en pumpe, der er placeret nede i vandet) eller en lille luftpumpe. Boblerne fra luftpumpen kan godt larme lidt, mens et powerhead er lydløst. Kommer akvariet med skumpatroner af en art og luftpumpe kan det også bruges, men ikke helt samme filtervolumen som HMF. Andre indvendige filtre har ikke den store værdi i forhold til vandrensning. Holder du rejer behøver du ikke at have varme på akvariet. Stuetemperatur 20-25 grader er fint. Vær opmærksom på, at lampen over akvariet sørger for at temperaturen ligger 2-3 grader over den aktuelle stuetemperatur, hvilket kan betyde, at man i rigtig varme perioder må skifte vand jævnligt og evt. slukke for lampen. Mht. planter skal du starte med dem, der ikke stiller så store fordringer og er nemme at holde liv i som anubias, vandpest, javabregner, guppygræs og hornblad. Dem kan man også med (økonomisk) fordel købe privat. Ikke usandsynligt at sælgeren af akvariet kan undvære nogen planter.

Husk at skifte 10-20 % af vandet (Der er ca. 40 L vand i et 54 liter når man regner luft til toppen, bundlag og dekorationer fra) hver uge.

Rigtug mange tak for din besvarelse, det har virkeig hjulpet :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time