AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 13 jun 2021, 23:48

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej.

Hej jeg er ny både på siden og til Ynglende snegle. For ca. 10 dage siden så jeg en "klat" i låget af mit lille akvarie (det eneste jeg havde på det tidspunkt) og efter lidt undersøgelser fandt jeg ud af, at det måtte være snegleæg.
Jeg har haft akvarie i et lille år og det er første gang noget yngler. Jeg har haft mange problemer i starten, men de sidste 1½ måned er det blevet rigtig sundt og godt... tydeligvis.

Jeg blev meget spændt, og har nu investeret i et 54l akvarie, som jeg vil flytte alt andet over i, så sneglene kan få fred.
Jeg har kigget på opdrætsbeskrivelsen af mysteriesnegle, og til min skræk kan jeg se at æggene slet ikke ligner dem på billedet.

De er ikke blevet helt lyserøde, men er stadg svagt pink.
Jeg synes ikke de er vokset, og jeg kan ikke se små prikker i æggene.

Idag knækkede spidsen af klase af, og det så ikke ud til der var noget i dem :-(

Kan de være tørret ud? og er det så fordi de hænger i låget ved siden af lampen istedet for på glasset?
Er der noget jeg kan gøre for at redde dem?
Hvor længe skal jeg vente på at de klækker? (Jeg ved ikke hor længe de kan have hængt der inden jeg opdagede dem, måske op til et par dage)

Jeg har 3 store og en lidt mindre, og der er 2 af dem igang hver gang jeg kigger i akvariet. Jeg ced at i hvert fald 2 af dem er hanner, og en er en hun.... den sidste er jeg lidt i tvivl om. Så der er nok flere æg på vej.

Hvor lang tid går der fra de parre til de lægger æg?
Er der noget jeg kan gøre for at de ikke tørre ud?
Og titusindkroners spørgsmålet (og der må gerne grines) Hvis det er 3 hanner og kun 1 hun.... kan hun overleve at blive parret uafbrudt på den måde, som hun er blevet de sidste 3-4 dage?

Håber I kan hjælpe, da jeg kan læse at I er nogle meget videne eksperter herinde :-)

Geografisk sted: Sønderborg
Mysterie Snegle æg kan godt tørre ud og ikke blive til noget, men de kan også værre de ikke er blevet befrugtet.

Kan du ikke tage et billed af dem? så er det lidt nemmer at svare på.

Men de skal nok blive ved med at lægge æg, og der sker ikke noget ved at have flere hanner end hunner.

Er æggene helt tørre? Hvor længe har det værret der?

Det sker tit at nogle af dem falder i vandet, men der er vel mange endnu?

Tak for svar.

De er helt tørre og hvide, og det har de været fra jeg opdagede dem. Knap halvdelen er faldet ned, og der er flere kratere nu. De har hængt ca. 12-14 dage nu, og der er ikke sket noget. Jeg tænker bare hvor længe jeg skal vente før jeg fjerner dem?

Til gengæld kom der for 2 dage siden 2 klatter mere samme aften, så mon ikke jeg har mere end en hun alligevel?
Den ene klat af dem hænger også i låget, og er mere tør end den anden, som hænger på glasset. Til gengæld er de begge meget mere lyserøde, og der er små hvidlige prikker i næsten alle æggene.

Jeg flyttede alt over i mit nye 54l akvarie igår og idag er der også kommet en lille klat i det nye. Den er lidt mere tør selvom den hænger på glasset, og er også mere hvid i det.

Men en ekstra lille overraskelse i det gamle akvarie var en lille bitte gul og sort fisk.... som må komme fra en af de 2 mollyer jeg købte i tirsdags. Det er første gang jeg har prøvet det :-)

Den er ca. 3 mm lang, og jeg har kun set den ene, så de andre er nok blevet spist inden jeg fik flyttet rundt. Jeg håber virkelig den overlever.

Geografisk sted: Aalborg
Lyder til du har mere held denne gang med dine æg, de må ikke tørre ud men heller ikke blive for våde. Synes vejledningen på http://akvariedyr.dk/Mysteriesnegle.html er super god, den brugte jeg selv. Hvis du synes det bliver for tørt omkring dine æg, så kan man godt plaske lidt vand op på dem.

Held og lykke med dine nye æg, tror roligt du kan fjerne de gamle.

Geografisk sted: Nakskov
lyder til du snart får en læs mysteriesnegle, der kommer rigtig mange unger i sådan en omgang æg. Så du skal ikke være ked af, at de ikke alle bliver til noget. Jeg fjerne tit en gang æg, da jeg slet ikke kan have så mange mysteriesnegle unger.

Så skal jeg lige love for, at jeg fik snegleyngel. Et låg på ca 10 cm i diameter var næsten helt dækket, og det var efter hele midten af klasen allerede var brudt ud.

Er det overdrævet hvis jeg tror der er 100?

Jeg har en fuldvoksen mysteriesnegl på 5 cm gående med dem og nogle RCS rejer. Jeg går ikke ud fra at der sker noget ved rejerne, men kan den voksnesnegl finde på at spise snegleungerne.... eller kvase dem hvis den tromler over dem?

Er der noget bestemt jeg skal fodre med... og hvor meget?

Geografisk sted: Århus
nej det spiser alt, men de spiser meget og husk mange vandskift med så mange unger.

Hvor meget vil du anbefale jeg fodre eks. af flagefoder eller mallepiller pr. dag.

Hvor tit skal jeg vandskifte... 20% dagligt?

Det er jo første gang og de skal da have det godt de små :-)

Geografisk sted: Århus
Læse afsnittet lige før opdræt: http://akvariedyr.dk/Mysteriesnegle.html

Her står der hvor meget pr. voksen og hvor meget til unger. Det var de regler jeg brugte til mine, og det gav rigtig mange sunde og raske snegle.

ok.

1 mallepille pr. 40 små... så må jeg igang med at tælle :P

Jeg går ud fra at det er pr. dag?

Site Admin

Geografisk sted: Vejle
ja det er pr. dag. Held og lykke med dine små mysteriesnegle.

Tak for jeres hjælp allesammen. Det er skønt. Sneglene har det godt, de er allerede vokset og der hænger en ny klase... Er der nogen måde at stoppe de snegle på igen :-)

Jeg er dog lidt bekymret for vandet. Der er meget gul/grønt og der er ved at komme mange alger.
Jeg har jo en stor mysteriesnegl gående for af tage rester samt nogle rcs... Hvor mange ved jeg ikke, da vandet har været for varmt.
Jeg har flyttet et par amano rejer derover idag for at afhjælpe algeproblemet og har lavet vandskift de sidste 2 dage i træk.

Jeg har lagt mærke til at mallepullerne ikke rigtig bliver rørt, så jeg er gået over til flagefoder. Det kan de lide, men jeg har svært ved at dosere det.

Nogle der har en tommelfingerregel til flagedoder?
Kan jeg blive ved med daglig vandskift?
Hvor tit skal jeg rense filtret?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time