AkvarieDyr.dk

Masser af læsestof om fisk, rejer, snegle, maller og akvarier. Derudover et akvarieforum for alle.
Dato og tid er 14 jun 2021, 00:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Sønderborg
Nogen der ved hvordan man slipper af med grå grønne alger, nu er de snart over hele mit ene akvarie. Jeg laver dagligt vandskift, men de spreder sig mere og mere. Nu har jeg flyttet fiskene væk et stykke tid, for så at se om det er foder der gør det. Jeg forsætter mit vandskift dagligt, men hvad kan jeg gøre mere?

Ja selv mine snegle har fået en masse pynt af grå grønne alger, og det vokser som lynets hast. Jeg har ikke flyttet sneglene, da jeg så vil få alger i mine andre akvarier.

Geografisk sted: Esbjerg
Du må først identificere dine alger.

Afhængig af art kan behandlingen være hel eller delvis mørklægning, mere flow eller ingen flow, eller forskellige andre tiltag. Det bedste resultat får man som regel ved at lade planter udkonkurrere algerne, så i nogle tilfælde er det faktisk nødvendigt at tilføre gødning og sporstoffer frem for at prøve at undgå dem.

Nu ved jeg ikke hvilken størrelse, temperatur, gødningsniveau og beplantning du har i dit akvarie, men start med at smide en ordentlig håndfuld hornblad derned og læs så op på nettet om hvad det er for alger og hvad du skal gøre ved dem.

Et godt sted at starte (og det er på dansk) er: www.Ullits.org

Start med artiklen om alger.
Der er meget læsestof og Jørn har virkelig styr på det med planter og gødning. Du finder næppe noget mere gennemarbejdet andre steder på nettet.

Men find et simpelt set-up, som du kan overkomme at vedligeholde og så hold dig til det, for det tager tid at ændre en ubalance i akvariet og endnu mere tid at finde den rette balance.

God fornøjelse

Tak for dine gode råd og link Henrik.

Hvad kan jeg gøre med mine flotte snegle, de har de over alt på skjoldet? Må man rengøre disse snegle med noget?

Geografisk sted: Esbjerg
Nu har du ikke skrevet, hvad det er for snegle. Men generelt vil du kunne børste dem med en tandbørste (lad være med at bruge din egen) eller evt. en neglebørste, hvis de har meget hård skal. Hvis det er f.eks posthornssnegle eller andre med forholdsvis tynde skaller, skal du være lidt forsigtig med børstningen.

Det er sgu nogle vilde alger, har børstet dem alle. Tak for rådet. :=)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time